logotype Archiv - Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

ASICS – Co by měla splňovat, co by měla běžci umožňovat dobrá běžecká bota?

ASICS – Co by měla splňovat, co by měla běžci umožňovat dobrá běžecká bota?

V dnešním dílu našeho seriálu o dobré běžecké botě bude mít slovo Ivo Hadrava, sales advisor firmy ASICS pro ČR.

Dobrá běžecká bota by jednoduše měla splňovat veškeré požadavky a potřeby svého běžce. Každý běžec je jiný a má jiné potřeby, techniku, rychlost, preferovaný povrch, váhu, pohlaví, četnost a vzdálenost svých běhu, ale rovněž motivaci k běhu. Když pan Kihachiro Onitsuka založil japonskou firmu ASICS (Anima Sana In Corpore Sano), měl vizi vyrábět sportovní obuv, která pomůže sportovcům na celém světě, aby zdravým způsobem dosáhli svých osobních cílů.

V dnešní době se firma opírá o šest desetiletí dlouhou inovativní činnost v oblasti výzkumu a vývoje, revoluční technologie a úspěšnou sportovní historii. Základem je náš vědecký přístup, kdy naši vývojoví pracovníci ve výzkumném centru ASICS v Kobe (Japonsko) v každé fázi velmi úzce spolupracují s profesionálními i rekreačními sportovci a sportovkyněmi na celém světě. Naším cílem je na základě specifických požadavků vyvinout sportovní obuv, která podporuje přirozený pohyb chodidla – stává se jeho součástí – poskytuje komfort, potřebnou stabilitu, dodává oporu, zachytává maximální zatížení a optimálním způsobem vede chodidlo v průběhu celého pohybu s důrazem na podporu pohybu, nikoliv kontrolu pohybu.

Často se na diskusních fórech polemizuje o dopadu „technologické“ obuvi na běžce, či zda je dokonce potřeba mít při běhu obuv jako takovou. Některé názory říkají, že obuv předchází riziku zranění, opačné, že naopak zvyšuje riziko zranění. K dnešnímu dni neexistují komplexní studie, které by prokazovaly, že běžecké boty zvyšují riziko zranění a rovněž neexistují studie, které by dokázaly, že běh naboso toto riziko snižuje. Běh naboso či v „minimalistické“ obuvi je trend posledních několika málo let a jeho dlouhodobý vliv není znám. Je potřeba zmínit, že průměrný čas na maratonskou vzdálenost se za posledních několik dekád prodloužil o téměř hodinu a půl. To znamená, že stále větší skupina rekreačních běžců běhá stále delší vzdálenosti.

V kombinaci studií a výsledků od nezávislých expertních zdrojů a našeho vlastního výzkumu v ASICS Institute of Sport Science dokážeme souhlasit i nesouhlasit s během naboso či v „minimalistické“ obuvi. Pokud je tento běh součástí komplexního tréninkového plánu zkušeného běžce s efektivním běžeckým stylem, poté to může být jednoznačným přínosem. Jenže většina běžců tyto podmínky nenaplňuje. Stejný důraz by měl být kladen i na zvolený povrch a určitě můžeme souhlasit, že běh naboso po trávě, atletické dráze či písku může být vhodnou součástí tréninku. To ale neplatí o asfaltu, dlážděných cestách, betonu a kamenitých cestách, na kterých aktuálně běhá naprostá většina běžců.

Při hledání ideální běžecké boty by měl každý sportovec přihlédnout ke všem faktorům ovlivňujícím konečný výsledek.

  • Pohlaví – většina firem dokáže při výrobě obuvi zohlednit biomechanické rozdíly mezi mužem a ženou
  • Běžecká zkušenost a technika běhu – stejně jako přirozené vnímání a pocity ze svého běhu
  • Povrch – asfalt není terén, a proto je důležité, aby i bota měla jiné vlastnosti pro různé typy povrchů
  • Tempo a vzdálenost – tělesný aparát je jinak zatěžován při různé rychlosti běhu, únava je rovněž ovlivňující faktor
  • Tělesné dispozice a váha

Celý náš koncept vývoje obuvi začal a stále se opírá o zkoumání a pochopení biomechaniky přirozeného pohybu při běhu a tento pohyb se svými materiály a technologiemi snažíme podpořit. Dbáme na to, aby veškeré jednotlivé technologie navzájem efektivně spolupracovaly a poskytovaly ideální podporu, komfort a dokonale padnoucí tvar pro optimální sportovní výkon. Zároveň jsme si vědomi skutečnosti, že určitá skupina běžců hledá produkty, které podporují „natural running“ styl, popř. hledá druhý model pro variabilitu svého tréninku. Pro tuto skupinu připravujeme kompletní novou řadu ASICS běžecké obuvi s unikátním konceptem, která bude koncem roku představena.

Filozofie firmy ASICS tedy přináší kompletní a ucelenou nabídku běžeckých modelů pro každého jednotlivého běžce, povrch a podmínky. Stačí si pouze správně vybrat botu pro svůj běh.

Mnoho příjemných kilometrů přeje ASICS – Ivo Hadrava, sales advisor firmy ASICS pro ČR

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecké boty

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků